تکنیک های پایش وضعیت-روش پایش شوکهای ضربه ای
پایش شوکهای ضربه ای که به عنوان SPM شناخته میشود، یک روش تعمیرات پیشبینانه با اندازه گیری لرزش و ضربه پالسهای موجود در موتورها است.از این روش به منظور شناسایی وضعیت و عمر عملیاتی موتور ها قبل از روش تعمیرات اساسی استفاده می شود. تکنیک SPM در سال 1969 معرفی شد و اکنون یک روش شناخته شده برای نظارت بر شرایط ماشین های الکتریکی با استفاده از یاتاقان غلتکی است.
تفاوت بین SPM و سایر روشهای اندازه گیری ارتعاش
آنالیز ارتعاشات برای مدت زمانی طولانی مطابق با تعمیرات پیشبینانه موتورها در کشتیها استفادهمی شد. به طور سنتی مهندسین دریایی با استفاده از صدای منتشر شده از برخورد میله با تجهیز برای گوش دادن به صدا و تعیین وضعیت تجهیزات دوار استفاده می کردند.
هنگامی که دو سطح فلزی هنگام حرکت با یکدیگر برخورد میکنند، ضربه ای ایجاد میشود و یک موج دارای شوک ایجاد می کند که از فلز عبور میکند.موج شوک در حدود 36 کیلو هرتزاست و در محدوده امواج التراسونیک می باشد به همین خاطر این موج شوک در spm استفاده می شود.
با ادامه برخورد، فلز خم و فشرده میشود؛ این مرحله ثانویه لرزش نام دارد. فرکانس این لرزش به سختی، شکل، جرم و خاصیت میرایی مواد بستگی دارد. در SPM این مرحله از برخورد یعنی ارتعاش فیلتر می شود زیرا این به ساختار و مواد دستگاه بستگی دارد. بنابراین بی دقتی هایی که اغلب توسط قلم های تجزیه و تحلیل دستی به ویژه در ماشین آلات با نصب انعطاف پذیر و کار در مجاورت سایر ماشین آلات مستعد ارتعاش انجام می شود، در این مرحله وجود نخواهد داشت.
شرکت مهندسی ارتعاشات نوآوران پایش پایش ,ضربه ,وضعیت ,استفاده ,برخورد ,مرحله ,بستگی دارد ,ماشین آلات ,اندازه گیری ,تعمیرات پیشبینانه ,پایش شوکهای منبع
درباره این سایت